Mesane Taşı Nedenleri, Belirtileri, Tanısı ve Tedavisi – Dr. Kadir Tepeler

Mesane Taşları

İdrar kesesi veya mesane idrar yolu taşlarının böbrek ve üretere göre daha az karşılaşıldığı bölgedir. Ancak yine de özellikle bazı hastalarda mesane taşı görülür. Mesane sonrası idrarın atıldığı üretra (dış idrar borusu) nispeten daha geniş olduğu için böbrek veya üreterden mesaneye gelen taşlar daha rahat dışarı atılabilirler.

Mesane Taşları Neden Oluşur?

Mesane taşına sebep olan durumlar böbrek taşları gibi metabolik sebeplere ilaveten mekanik tıkanıklık yapan veya idrar boşaltımındaki diğer sebepler sayılabilir. Mesane idrarın depolanıp boşaltıldığı yerdir. İdrar akışına sebep olan tıkanıklıklar (iyi huylu prostat büyümesi, prostat kanseri, idrar borusu darlıkları (üretra darlığı)), mesanenin boşaltımını bozan durumlar (nörojen mesane, omurilik yaralanmaları, diyabet, ortotopik mesane), mesanedeki yabancı cisimler (stentler, dikişler veya ameliyat sonrası kalan kanama durdurucular-klipsler), mesanede oluşan cepçikler (divertiküller) mesanede taşlara sebep olabilir.

Mesane Taşları Hangi Şikayetlere Sebep Olur?

İdrarda kanama, kasık ağrısı, idrar akımında zayıflama ve hatta aniden idrar yapamama en sık karşılaştığımız şikayetlerdir. İdrar yolu enfeksiyonu olan hastaların araştırmasını yaparken de karşılaştığımız durumlardandır.

Mesane Taşlarında Teşhis Nasıl Konulur?

Mesane taşları teşhisi idrar şikayetleri ile gelen hastalarda yapılan görüntüleme yöntemleri ile konulur. Bu görüntüleme yöntemi genellikle ultrasondur. Hastalara ön değerlendirmede mutlaka idrar tahlili, böbrek fonksiyonları, 40 yaş üstü erkek ise PSA tetkik ve üroflowmetri bakılır. Tomografi ultrason yeterli gelmediği durumlarda ve böbrekleri detaylı değerlendirmek gerektiğinden istenebilir. Mesane boşaltım problemi (nörojen mesane) düşünülen hastalarda daha kapsamlı incelemeler (basınç akım çalışması?) gerekebilir.

Mesane Taşlarında Tedavi Nasıldır? Hangi Yöntemler Kullanılır?

Mesane taşı tedavisi yapılırken mutlaka altta yatan sorun tespit edilip mümkünse aynı seansta tedavi yapılabilir. Mesane taşı iyi huyu prostat büyümesinin bir komplikasyonu olarak gelişir. Dolayısıyla bu durumda taş tedavisi ile aynı seansta prostata bağlı tıkanıklığın çözüm yolları da hastamıza sunulur.

Mesane taşları tedavisinde kapalı yöntemler genellikle tercih edilir. Genel veya spinal (belden iğne ile uyuşturma) anestezi altında dış idrar kanalından kameralı aletle girilir ve idrar kesesine ulaşılır. Bu sırada idrar borusunda darlık varsa bu dar bölge lazerle veya soğuk bıçakla açılabilir. Mesane içindeki taş lazerle toz haline getirilir ve temizlenerek ameliyat tamamlanır. Endoskopik sistolitotomi olarak adlandırılır bu yöntem.

Daha büyük (3cm) mesane taşlarında idrar borusundan taşları lazerle temizlemek zaman alır ve bu sırada idrar borusunun zarar görmemesi istenir. Bu yüzden büyük mesane taşlarında anestezi altında hastanın mesane üstündeki cilt bölgesinden 1cm kesi ile kameralı aletle idrar kesesine girilip taşı parçalanıp çıkarılır. Bu yönteme perkütan sistolitotomi denir

Açık cerrahi çok daha büyük mesane taşlarında, aynı seansta prostat için açık cerrahi planlanıyorsa veya kapalı yöntemler için teknik imkanlar yoksa tercih edilir.

Ameliyat Sonrası Dönem Nasıl Geçer?

Kapalı yöntemler sonrası hastalar 1 gün sonra evine dönebilir. Banyo yapabilir ve birkaç gün sonra normal aktivitelerine dönebilir. Eşlik eden üretra darlığı veya prostat büyümesine de müdahale edilmişse, açık cerrahi yapılmışsa hastanede yatış ve sosyal hayata dönüş uzayabilir.