Üretrit (Bel Soğukluğu) Belirtileri ve Tedavisi – Dr. Tepeler

Bel soğukluğu, çok eşli kişilerde yaygın olarak görülen bir cinsel sağlık problemidir ve tıp dilinde üretrit ya da gonore olarak bilinir.

İlişki sırasında korunmayan insanlar bu hastalık açısından büyük risk grubundadır.

Doğru tedavi yöntemlerinin uygulanması ile hastalığın etkileri ortadan kaldırılabilir. Peki üretrit belirtileri ve günümüzde uygulanan tedavi yöntemleri nelerdir?

Üretrit Nedir?

Halk dilinde bel soğukluğu denilen üretrit, Neisserria Gonorrhoeae (Gonore) adı verilen bir bakterinin cinsel yolla bulaşmasıyla gelişen bir hastalıktır.

İlişki sırasında semen ve vajinal sıvı yoluyla oral, anal veya vajinal şekilde aktarılır. Üretrit, bütün dünyada yaygın olarak karşılaşılan bir sağlık sorunudur ve hem erkek hem de kadınlarda görülür. Özellikle 15-24 arası erkeklerde görülme sıklığı kadınlara göre daha yüksektir.

Bel soğukluğundan etkilenen bölgeler arasında idrar yolları (üretra-mesane), cinsel organlar, rahim ağzı, rektum ve boğaz sayılabilir. Hastalık hamile bir anneye bulaşırsa, bebeğe geçme riski vardır.

Bu durumda bebeklerde en fazla gözler etkilenir. Bel soğukluğunun kadınlarda ortaya çıkardığı enfeksiyon pelvik enfeksiyon olarak adlandırılır.

Üretrit Belirtileri Nelerdir?

Üretrit belirtileri, bakterinin vücuda girmesinden yaklaşık 4 ila 7 gün içinde ortaya çıkmaya başlar. Fakat nadiren de olsa bazı hastalarda herhangi bir belirtiyle birlikte seyretmez (asemptomatik). Hastalığın çoğu belirtisi cinsel organları etkiler. Erkek ve kadınlarda gözlenen bulgular birbirinden farklıdır.

Erkeklerde;

• Ağrılı ve yanmalı idrar,
  • Penisteki sarı, yeşil veya beyaz renkli akıntı,
  • Penis ucunda kızarıklık, penis içinde kaşınma hissi
  • Ağrılı ve şiş testisler gibi belirtilerle birlikte kendini gösterebilir. Enfekte erkeklerin yaklaşık %10 hiçbir belirti göstermez.

Kadınlarda;

• Vajinada akıntı,
  • Genital bölge dışında kaşıntı,
  • Ağrılı ve yanmalı idrar,
  • Adet dönemi dışında veya cinsel ilişki sonrası vajinal kanama,
  • Cinsel ilişki esnasında acı hissi,
  • Alt karın ve pelvik kısımda sancı belirtileri gözlenebilir.

Çoğu kadında belirtilerin tamamı gözlenmez ve genellikle vajina veya idrar yolu kaynaklı enfeksiyonlarla karıştırılır. Belirtilerin ortaya çıkmaması çeşitli sağlık sorunlarını da beraberinde getirir.

Hastalığın neden olabileceği diğer belirtiler şu şekilde sıralanır:

• Rektumda kaşıntı ve akıntı
  • Dışkılamada ağrı
  • Boğaz ağrısı
  • Boyun lenflerinde şişlik
  • Diz, el bileği ve ayak bileği başta olmak üzere eklem iltihaplanmaları
  • Eklemlerde şişme, kızarma ve ağrı gelişimi
  • Gözlerde ağrı ve ışığa hassasiyet
  • Gözde oluşan iltihaplı akıntı

Üretrit Tanı ve Tedavi Yöntemleri

Üretritin zamanında tedavi edilmemesi tedavisi zor hastalıklara yol açabilir. Özellikle kadınlarda tedavi edilmeyen üretrit, PID (pelvik inflamatur hastalık) kaynaklı kısırlık ve karın ağrılarına neden olabilir. Erkeklerde ise testisler ve sperm kanalı tutulup buna bağlı olarak ağır ve tedavi edilmemiş vakalarda kısırlık ortaya çıkabilir.

Bel soğukluğunun tedavisinde doğru tanılama yöntemleri gerekir. İdrar testleri ve sürüntü kültürü-PCR testi, gram boyama bu anlamda yol göstericidir. Erkeklerde idrar kanalı, kadınlarda ise rahim ağzı alınan örnekle kontrol edilir. Bazı durumlarda rektum ve boğazdan da örnek alınır. Bel soğukluğu hastalarının yaklaşık %40’ı aynı zamanda klamidya hastasıdır. Bu nedenle bu enfeksiyonun varlığının tespiti için de çeşitli testler yapılabilir.

• Yetişkinlerde tedavi genellikle iğne veya hap şeklinde uygulanan antibiyotik kullanımı ile sağlanır. Bu ilaçların doktor kontrolünde alınması önemlidir. Eğer idrar yolları ile organlarda kalıcı hasar ortaya çıkmışsa, buna uygun tedavinin uygulanması için daha gelişmiş tetkikler uygulanır.
  • Eşlerden birinde bel soğukluğu gözlenmesi durumunda, diğer partnerin de test olması gerekir. Sonucu pozitif olan partnere de tedavi uygulanmalıdır, aksi halde hastalık hastayı tekrar enfekte edebilir.
  • Bebeklerde anne karnında gelişebilir. Bu hastalıkla doğan bebeklerde kalıcı görme problemleri olmaması için ilaç tedavi uygulanmalıdır. Ek olarak antibiyotik kullanımı da gerekebilir.

Korunma Yolları

Bel soğukluğundan korunmada en etkili yöntem, cinsel ilişki sırasında korunmaktır. Bu nedenle ilişki sırasında mutlaka korunma yöntemleri uygulanmalıdır. Çünkü hastalık her türlü cinsel ilişki ile kişiden kişiye geçebilir ve hızla yayılabilir. İlişkiye girmeden önce kondom takmak ve kondomun yırtılmadığını kontrol etmek gerekir.

Çok eşli insanlarda bu hastalık daha yaygın görülür, bu nedenle tek eşlilik hastalık riskini azaltan bir faktördür. Partnerlerden birinin enfekte olması durumunda, diğer eşte de tedavi uygulanmalı ve cinsel ilişkiye tedavi süresince kesin ara verilmelidir.

Bel soğukluğu, uzman bir doktorun kontrolü altında kısa sürede tedavi edilebilir. Hastalığın ilerlememesi ve daha riskli durumlara yol açmaması için düzenli test yaptırmak, ilişki sırasında doğru korunma yöntemlerini uygulamak ve cinsel hastalıklara karşı bilinç kazanmak gerekir.