Prostat Ameliyatı Seçiminde Hastalar Neye Dikkat Etmeli? – Dr. Tepeler

Prostat büyümesi erkeklerin 60 yaşında yaklaşık yarısını, 80 yaşında ise neredeyse tümünü etkileyen bir durumdur. Aslında prostatın büyümesi ilerleyen yaşla birlikte ortaya çıkan fizyolojik bir durumdur.

Büyüyen prostat, içerisinden geçen idrar kanalını sıkıştırır. Tıkanmanın ciddiyetine göre hastalarda şikayetler görülebilir.

Önceleri ilaçlarla şikayetler kontrol edilmesine rağmen zamanla şikayetler artar. İlaç tedavisine rağmen şikayetlerinde hafifleme olmayan hastalarda ameliyat gerekir.

Son yıllarda tıbbi cihaz endüstrisi ve lazer teknolojisinin yeni ürünler geliştirmesi ile ameliyat çeşitleri arttı. Biz ürologlar eskiden klasik TUR-P ve açık prostat teknikleri uygularken, bugün farklı tedavi seçenekleri hastalarımıza sunabilmekteyiz.

Bu kadar farklı ameliyat tekniği okuyan-duyan hastalarımızın ve ailelerin kafasında da karışıklık olmaktadır.

Tedavi yöntemleri farklılaşsa da kişiye özel yaklaşım prensibi doğrultusunda tedavi şekli seçilmelidir. Hekimlik sanatı da hastalığı tedavi ederken, kişinin durumunu ön plana alıp, hasta için en uygun tedaviyi tercih etmektir. Hastalarımıza ameliyat yöntemlerinin öne çıkan yönlerini sunarak birlikte ameliyat yönteminde karar alıyoruz.

Hastaların tedavi tercihlerinde öncelikleri, ek hastalıkları, genel sağlık durumları göz önünde bulundurulmalıdır.

Meni Çıkışını Bozmayan Tedaviler

Cinsel aktif beylerin önemli bir kısmı için birliktelik sırasında boşalmak (meninin çıkışı) önemlidir. Klasik TUR-P, plazmakinetik TUR-P, açık prostatektomi ve HoLEP, ThuLEP ameliyatlarında maalesef meni çıkışı bozulur ve meni geriye- idrar kesesine kaçar (retrograd ejakulasyon). Sonrasında idrarla atılır.

Doğal yolla çocuk sahibi olmayı planlayan veya bu meni çıkışının bozulmasını istemeyen hastalar için Rezum, Ürolift, TUİP daha uygun yöntemlerdir.

Çok Büyük Prostat Hacmi

Prostat hacmi bazı hastalarda çok artmıştır. 80cc üzerindeki büyük prostatlar için açık cerrahi ve lazerle yapılan HoLEP yöntemi en ideal yöntemlerdir. Açık prostat HoLEP yöntemine nazaran daha kanamalı bir ameliyattır. Hastalarda kesi yapılarak ameliyat gerçekleştirilir ve sonda daha uzun süre kalır. Hastanede yatış yine daha uzundur.

HoLEP idrar yapılan kanaldan girilerek yapılır ve prostat kabuğundan lazer ile sıyrılır. Hastanede kısa süre yatarak sondasız taburcu edilirler. HoLEP yöntemini çok daha zor ve tecrübe gerektiren bir cerrahidir. Cerrahi tecrübesi (en az 60 vaka yapmış olmak) olan teknik imkanları olan merkezlerde gerçekleştirilebilir.

Kalp-Damar Hastalığı İçin Kan Sulandırıcı Kullananlar

İyi huylu prostat büyümesi görülme sıklığı ilerleyen yaşla birlikte artmaktadır. Hastalarımızın pek çoğu 70-80 yaş üstündeki ek hastalıkları olan hastalardır. Özellikle kalp-damar hastalıkları nedeniyle kan sulandırıcı kullanmak zorunda olan hastalarımız için TUR-P veya açık cerrahi yöntem kanama için riskli olabilir. Lazer kullanılan HoLEP veya prostat hacmi uygunsa Rezum, Urolift tercih edilebilir.

İleri Yaş ve Anestezi İçin Yüksek Risk

Bazı hastalar ise tedavilerini çok geciktirip ileri yaşta ve sonda takılı bir şekilde bizlere başvurmakta. Ağır ek hastalıkları olup anestezi riskleri çok yüksek olan bu hastalarımızı anestezi uzmanları ve diğer branş hekimleri ile (kardiyolog, anestezist veya nöroloji- eşlik eden hastalıklara göre) detaylı değerlendirdikten sonra tedavi şekline karar vermekteyiz.

Rezum ve Ürolift kısa süreli ve hafif bir anestezi (lokal veya sedasyon altında) ile yapılan işlemler olarak riskli hastalarda daha çok tercih edilmektedir.