Yaz Meyveleri Kanamayı Tetikleyebilir – Dr. Tepeler

Kalp damar hastalıkları günümüzde en ciddi sonuçlanan önemli sağlık sorunlarından biridir. Beslenme alışkanlıkları, obezite, stres, sigara, hiperlipidemi bu hastalığın sebepleri arasında önemli yer tutar. Bu yüzden yaşam tarzı değişiklikleri (diyet ve egzersiz) kalp damar hastalıklarından korunmada esastır.

Hayvansal gıdaların kısıtlanıp, daha fazla meyve ve sebze tüketimi kalp damar hastalıklarından koruyucudur. Kan sulandırıcı etkilerini pıhtı oluşumunun değişik aşamalarını önleyerek veya pıhtıyı eritici özellikleri ile yaparlar.

Antioksidan, yaşlanmayı önleyici özellikleri yanında bazı meyve ve sebzeler kanı sulandırıcı özelliği ile de ön plana çıkar.

Kan sulandırıcı meyve-sebzeler nelerdir?

Şimdiye kadar pek çok meyve veya sebzenin kan sulandırıcı etkisi deneysel ortamda veya canlıda araştırılmıştır. Çilek, erik, kivi, ananas, siyah üzüm, kiraz, vişne, kavun bunların en sık bilinenleridir.Bu etkilerini pıhtı oluşum mekanizmasının farklı aşamalarına etki ederek gösterirler.

Meyve suları ile yapılmış çalışmalarda meyve özünün aynı yoğunlukta olmamasından dolayı kan sulandırıcı etkileri görülmemiştir. Ancak siyah üzümden yapılan kırmızı şarapta kan sulandırıcı etki gözlemlenmiştir. Sebzelerden soğan sarımsak, yeşil soğan, domates, biber ve yeşil fasulyede pıhtılaşmayı belli aşamalarda bloke etmektedir. Ancak sebzeler genellikle pişirilerek tüketildiği için bu etkileri ortadan kalkabilir.

Kan sulandırıcı ilaç alanlar nelere dikkat etmeli?

Günümüzde özellikle ileri yaşta hastalarımızda kalp-damar hastalığı bulunduğu için kan sulandırıcı ilaç kullanmaktadır. Damar hastalığı bulunmayanlar da pandemi sürecinde veya pıhtı atmasına karşı koruyucu olması için kan sulandırıcı ilaç almaktadır.

Bu ilaçları kullanan kişiler özellikle yaz aylarında bu meyve-sebzeleri dikkatli tüketmeliler. Veya ilaçlarının dozlarını hekimlerine başvurarak azaltabilirler. Spontan burun, diş eti kanamalarına karşı dikkatli olmaları gerekir. Ameliyat planlanan kişilerin de özellikle birkaç gün önceden bu meyveleri tüketmemeleri tavsiye edilir.